فاتولز – جدیدترین ابزار رایگان وبمستر

سایت خبری خبرینو

اخبار لحظه ای ایران و جهان


سایت خبری خبرینو

اخبار لحظه ای ایران و جهان

با ما به لحظه باشید

معرفی و تحلیل شرکت تجاری

سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۱۰ ب.ظ

معرفی و تحلیل شرکت تجاری

 

این مقاله در مورد معرفی و تحلیل شرکت تجاری می باشد که با مطالعه کامل آن آشنایی کافی با تجزیه کاملی از شرکت ها و شرایط قانونی آنها خواهید داشت. در صورتیکه نیاز به مشاوره بیشتر دارید. به شماره 09189414281 تماس حاصل فرمایید. کارشناس تک نیک ثبت شما را مشاوره رایگان خواهد داد.

 

تابعیت و اقامتگاه قانونی شرکت

طبق ماده ۵۹۱ قانون تجارت اشخاص حقوقی (از جمله شرکت¬ها) تابعیت کشوری را دارند که اقامتگاه آنها در آن کشور می¬باشد و در ماده ۵۹۰ قانون تجارت اقامتگاه اشخاص حقوقی مکانی تعیین شده است که (اداره امور) شخص حقوقی آنجا باشد، لذا شرکتی که مرکز اداره امور (دفتر مرکزی) آن در ایران واقع باشد، دارای تابعیت ایرانی است، ولو اینکه مرکز عملیات آن خارج از کشور باشد. اقامتگاه قانونی شرکت از این لحاظ اهمیت دارد که تمامی ابلاغ¬های قانونی، اظهارنامه، دادخواست و... باید به آدرس اقامتگاه قانونی شرکت ارسال شود. 

 

معرفی و تحلیل شرکت های تجاری

 

موضوع فعالیت شرکت

برای ثبت شرکت، موضوع آن باید از طرف سهامداران یا شرکا مشخص گردد. موضوع شرکت (صرف نظر از اینکه نباید نامشروع و برخلاف قانون باشد) باید عملی و جالب و متضمن منافعی برای شرکا باشد.

موضوع شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا که شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می¬تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد به این جهت اصولا، کلیه شرکت¬ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می¬کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند به هر حال تعیین موضوع شرکت بسته به نظر شرکا است و حدود عملیات شرکت را تعیین می کنند.

شرایط انتخاب اسم شرکت

شرکت¬ها نیز مانند اشخاص حقیقی دارای نام هستند و با آن نام شناخته می¬شوند؛ قانون تجارت ایران نیز در مورد شرکت¬ها مقرر کرده که تحت نام خاصی تشکیل شوند. نام شرکت هر چیزی می¬تواند باشد. گاه به فعالیت شرکت بستگی دارد (مانند «خانه گستر» برای یک شرکت خانه سازی) گاه صرفاً فانتزی است (مانند «خوش حساب ») و گاه ممکن است از اسم یک یا چند نفر از شرکا تشکیل شده باشد. 

برای ثبت شرکت در جزیره کیش به این لینک مراجعه کنید.

سرمایه شرکت

هر شرکتی که تأسیس می­شود باید برای انجام کار و فعالیت خود سرمایه­ای داشته باشد، سرمایه شرکت­ها از طرف شرکا و سهامداران آن تأمین می­شود، سرمایه شرکت­ها اصولا به وجه رایج کشور تعیین می­شود منتهی شرکا می­توانند برای تأمین سرمایه شرکت حصه خود را به صورت نقدی یعنی به پول یا به صورت غیر نقدى تعیین کنند.

در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد (اعم از اموال منقول مثل خودرو، کامیون وغیره و اموال غیر منقول مثل زمین و ملک) ارائه تقویم نامه (ارزیابی قیمت) توسط کارشناس رسمی دادگستری ضروری است. یعنی ابتدا آن مال باید به وسیله کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و قیمت گذاری شود تا قیمت و ارزش آن مشخص شود و سپس به عنوان سرمایه شرکت قید شود و در صورتی که اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار گیرد ارائه سند مالکیت آن به اداره ثبت شرکت­ها ضروری می­باشد.

مدیران شرکت

شرکت­ها نیز مانند سایر اشخاص حقوقی، برای اداره امور و تحقق بخشیدن به اهداف خود نیاز به مدیر و گرداننده دارند؛ سمت مدیران شرکت­ها، به وسیله هیئت مدیره شرکت تعیین می­شود و خود اعضای هیئت مدیره نیز با رأی گیری از سهامداران شرکت انتخاب می­شوند.

برای ثبت شرکت به این لینک مراجعه کنید. https://sabtberooz.ir/

هیات مدیره شرکت

هیئت مدیره شرکت اداره امور شرکت را به عهده دارد. و تصمیمات مهم در خصوص اداره شرکت منجمله تعیین مدیر عامل و سایر امور شرکت را به عهده دارد، هیئت مدیره در اولین جلسه خود یک نفر را از بین خود یا خارج از شرکت به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره انتخاب می­کنند از وظایف مهم هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضای اسناد رسمی و عادی شرکت (مثل حق امضای چک­ها، سفته­ ها، قراردادها وغیره) از طرف شرکت می­باشد.

اقسام شرکت­های تجاری 

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت­های تجارتی بر هفت قسم است:

۱) شرکت سهامی؛

۲) شرکت با مسئولیت محدود؛

۳) شرکت تضامنی؛

۴) شرکت مختلط غیرسهامی؛

۵) شرکت مختلط سهامی؛

۶) شرکت نسبی؛

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف.

در فصول بعد به مقررات مربوط به هر یک از این شرکت­ها خواهیم پرداخت.

مقاله ثبت تغییرات شرکت در سایت تک نیک ثبت پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

شخصیت حقوقی شرکت­ها

شخصیت حقوقی شرکت­ها

شرکت­های تجاری از یک ویژگی مهم برخوردارند و آن داشتن «شخصیت حقوقی» است در حالی که شرکت­های مدنی، شخصیت حقوقی ندارند. قانون تجارت ایران، برای شرکت­های تجاری، شخصیت حقوقی قائل شده است (ماده ۵۸۳).

دارا بودن شخصیت حقوقی به این معناست که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و نیز صلاحیت اجرای آنها را دارد.

شخصیت حقوقی، ویژگی مشترک کلیه شرکت­های تجاری است؛ حتی شرکت­هایی که به ثبت نرسیده­اند و مطابق قانون تجارت تشکیل نشده­اند، بلکه در عمل موجودند (ماده ۲۲۰ ق.ت).

اگه میخای هزینه تاسیس شرکت را بدانی به این لینک مراجعه فرمایید.

 

در صورتیکه نیاز به مشاوره بیشتر دارید. به شماره 09189414281 تماس حاصل فرمایید. کارشناس تک نیک ثبت شما را مشاوره رایگان خواهد داد.

 

  • محمدرضا توکلی

معرفی و تحلیل شرکت تجاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی